Ondernemersavond over de toekomst van het winkelen

Op donderdagavond 11 april organiseerde Collectief Roosendaal een ondernemersavond over de toekomst van het winkelen. Circa 25 leden waren hierbij aanwezig. Optiek Van Wely stelde voor deze avond de winkel op de Nieuwe Markt beschikbaar. Een inspirerende en unieke locatie waar gastvrijheid en beleving doorvertaald zijn in de gehele inrichting en klantbenadering. En dat is waar het bij winkelen om gaat, het onderscheidend vermogen. De bijeenkomst werd geleid door Koen Oosterwaal van de Retail Academie. 

Bart Thijssen, adviseur van Smartner, praatte de ondernemers bij over de laatste ontwikkelingen en trends in retail. Slimme oplossingen maken het mogelijk om de klantreis van de consument te optimaliseren. Een goed voorbeeld is dat een klant een kledingstuk in de paskamer kan scannen en direct kan afrekenen. Wachtrijen bij de kassa zijn daarmee verleden tijd. Ook ontstaan er steeds meer digitale oplossingen waarmee de klant zelf kan zien welk brilmontuur of kledingstuk passend is en op basis daarvan een eerste selectie bepaald.  

Digitale mogelijkheden

Het zijn niet alleen digitale oplossingen. Winkels gaan ook meer samenwerken om daarmee beter in te spelen op de behoefte van de klant. Het bieden van toegevoegde waarde, waarbij de winkel aansluit bij de lifestyle en wensen van klanten, wordt steeds belangrijker. En niet onbelangrijker is de beleving. Mensen gaan naar winkels om te voelen en te ervaren daarmee onderscheidt een fysieke winkel zich ten opzichte van een webwinkel.

Download de presentatie Smartner 360 Commerce

  

Wat is jouw drive?

Ondernemers gingen deze avond aan de slag met de 'Why' van hun winkel. Waarom doe je wat je doet, waarvoor sta je ’s ochtends op, wat is de drive van jouw winkel? Dit is een belangrijke basis om jouw winkel op een goede herkenbare wijze te positioneren.

Aansluitend gaf Roemer Kruis van Roemer Juwelier in de Passage zijn visie over online en offline winkelen en ging gastheer Arno Herijgens van Optiek Van Wely in op de aanpak en visie van Optiek van Wely.

Ondernemers waren positief over de invulling van de avond en hadden tijdens de borrel veel stof om over na te praten.

Lees artikel in BN De Stem