Aan het woord eigenaar en bestuurslid Lion Schapendonk

Paviljoen bestaat 10 jaar

Met de herinrichting van de Nieuwe Markt, 12 jaar geleden, werd ook het Paviljoen gebouwd. Een opvallende gebouw, boven de parkeergarage, met een centrale ligging en uitkijk over het marktplein. Lion en Rian Schapendonk vielen voor dit pand en zagen mogelijkheden op de begane grond voor een lunchroom. Tien jaar geleden openden zij ’t Paviljoen, een eigentijdse lunchroom waar kwaliteit, service en gezelligheid hoog in het vaandel staan.

“Op 1 april bestond ’t Paviljoen 10 jaar, een mijlpaal. Door Corona kon dit jubileum helaas niet groots gevierd worden. Maar we hebben er die dag wel bij stilgestaan. Zo ontvingen onze klanten bij hun bestelling een huisgemaakte chocolade lollie”, zo licht Lion toe. “Terugkijkend op de afgelopen 10 jaar is het een rollercoaster geweest met ups en downs. Toen we hier begonnen was er niets. Het was een betonnen ruimte met in het midden enkele pilaren. De toiletten, elektriciteitsvoorzieningen en de aankleding, alles hebben we in die beginperiode aangepakt. Na de opening liep het niet gelijk storm. Mensen waren nieuwsgierig maar kwamen niet gelijk binnen voor een kop koffie of lunch. Dat is eigen aan de Roosendalers, iets nieuws in de stad heeft enige tijd nodig om te landen. In die periode heb ik best wel eens getwijfeld of er markt was voor dit concept. Na een jaar kregen we gelukkig steeds meer vaste klanten. Nu is ’t Paviljoen niet meer weg te denken uit de Roosendaalse binnenstad. Ik kan niet wachten om straks onze deuren weer te openen en het terras uit te zetten.”

Ondernemersfamilie

Lion is geboren in Amsterdam en woont ruim 50 jaar in Roosendaal. Zij vader werkte voor Albert Heijn. Destijds opende de supermarktketen overal in Nederland vestigingen. Ook op de Nieuwe Markt waar nu Optiek Van Wely gevestigd is. Om die reden is de familie destijds naar Roosendaal verhuisd. Ze woonden op de Nieuwe Markt met een uitkijk op de plek waar nu ’t Paviljoen staat. Na een loopbaan bij de landmacht nam Lion, samen met zijn vrouw, cafetaria de Schaopskooi in de Kroeven over. Ruim 25 jaar heeft hij deze zaak gerund. Toen heeft hij de zaak overgedragen aan twee medewerkers en is hij weer gaan studeren. Met een diploma als sporttherapeut werkte hij onder andere voor voetbalclubs in de regio en had hij ook zijn eigen praktijk. Totdat de mogelijkheid ontstond om deze lunchroom te beginnen. “Het ondernemerschap zit in mijn bloed en deze kans heb ik direct aangegrepen. Mijn vrouw en ik runnen dit bedrijf samen, ik ben verantwoordelijk voor de bediening, zij staat in de keuken. Samen geven we invulling aan de bedrijfsvoering en inrichting. In de beginperiode hebben mijn zoon en dochter ook in de zaak gewerkt. Mijn dochter heeft nu een eigen zaak STEK op het Stationsplein. Mijn zoon is eigenaar van Bruut Barbershop gevestigd op de Burgemeester Prinsensingel. We zijn een echte ondernemersfamilie.”

Blijven vernieuwen

“Als ondernemer is het belangrijk om steeds te vernieuwen en kansen aan te grijpen. In de beginperiode hadden we in de lunchroom een winkeltje met woonaccessoires. De afgelopen maanden hebben we geïnvesteerd in een uitgebreid homemade taartenassortiment. Onze klanten waarderen dit. Daarnaast werken we ook samen met een bakker die onze taarten verkoopt. Het leukste aan dit werk is het omgaan met mensen. Je leert je vaste klanten steeds beter kennen. Dat persoonlijke contact daar doe ik het voor. Onze vaste klanten weten vaak al vooraf wat ze willen eten. Carpaccio, club sandwich en onze cheesecake zijn bij velen favoriet.”

Samenwerken en elkaar versterken

“In 2020 ben ik als bestuurslid aangesloten bij Collectief Roosendaal. Ik ga mij onder andere richten op de promotie van de binnenstad. Als bestuurslid ben ik recht door zee, kritisch maar opbouwend. De binnenstadsvereniging vertegenwoordigd het collectieve belang van alle ondernemers in de binnenstad. Ik vind het belangrijk om naar het grotere geheel kijken. Samenwerking in de binnenstad is belangrijk. Alle winkels en horecazaken zijn uniek en kunnen elkaar versterken. Een mooi voorbeeld daarvan is de wandel- en fietsroute die in april wordt georganiseerd waarbij de horeca in de binnenstad en het buitengebied op een unieke manier bezoekers verrassen.”

“Tien jaar geleden ben ik dit avontuur aangegaan en ik heb er geen moment spijt van. Corona heeft natuurlijk een enorme invloed gehad op mijn bedrijf maar ik heb er alle vertrouwen dat er weer betere tijden gaan komen.”