Aan het woord Roeland van de Velde, voorzitter Collectief Roosendaal

In de loop van de jaren is Roosendaal, mijn stad geworden

Dit jaar viert Roeland van de Velde zijn 35-jarige jubileum bij HEMA. In die periode is er veel veranderd in de Roosendaalse binnenstad. In dit artikel blikt hij terug op een bewogen tijd waarin Roosendaal steeds meer zijn stad is geworden en hij als voorzitter van Collectief Roosendaal betrokken is bij de ontwikkelingen en ondernemers een stem geeft.

“De HEMA heeft in Roosendaal een lange historie. In 1958 was Roosendaals Warenhuis BV (Hema) de eerste franchise HEMA van Nederland. Het warenhuis was, in de beginjaren, gevestigd in de Molenstraat destijds hét winkelgebied van Roosendaal. Met de komst van winkelcentrum Roselaar, eind jaren 60, verhuisde HEMA naar deze locatie. Meer winkels vestigden zich hier en er ontstond een aantrekkelijk winkelgebied. Het is bijzonder hoe de Roosendaalse binnenstad zich door de jaren heen heeft ontwikkeld, dat zie je niet in veel andere middelgrote binnensteden.”

 

“Sinds 1 december 1985 werk ik voor HEMA. Ik ben begonnen als chef Schrijfwaren/Speelgoed, doorgegroeid van Chef, Filiaalmanager naar mijn huidige functie als operationeel manager van 5 HEMA vestigingen. Na al die jaren werk ik nog steeds met veel plezier en onverminderd enthousiasme voor dit mooie bedrijf. In de beginperiode lag mijn focus vooral bij het bedrijf. Gaandeweg raakte ik steeds meer betrokken bij de organisatie van de binnenstad. Ik deed veel voor Roselaar en ben daar voorzitter geweest van de winkeliersvereniging van 2010 tot en met juni 2014, tot ik werd overgeplaatst naar Etten Leur. Na 11 maanden was ik ‘gelukkig’ weer terug in Roosendaal. In 2016 ben ik benaderd om voorzitter van Collectief Roosendaal te worden, ik ben daarbij niet over één nacht ijs gegaan. Ik heb ‘ja’ gezegd door mijn betrokkenheid bij de stad en de kans gegrepen invloed uit te kunnen oefenen op de gang van zaken in de binnenstad. Voor mijn toetreding was ik al nauw betrokken bij o.a. de invulling van de koopzondagen en de promotie. In de loop van de jaren is Roosendaal, mijn stad geworden waar ik trots op ben en graag mijn bijdrage aan lever.”

Samen voor een aantrekkelijke binnenstad

“Uniek in de binnenstad is de wijze waarop alle partijen waaronder gemeente, vastgoed en ondernemers samenwerken. Door samen op te trekken heeft Collectief Roosendaal veel bereikt. Van de organisatie van evenementen, tot gerichte promotie en specifieke activiteiten voor bepaalde winkelgebieden. Het lijkt allemaal heel gewoon, maar dat is het niet, wij (ondernemers) mogen best trots zijn op de wijze waarop we dit hebben georganiseerd. Als voorzitter geef ik, samen met het bestuur, richting aan de vele activiteiten en ben ik betrokken bij ROOS24 en de promotie van de binnenstad. Daarnaast vertegenwoordig ik de ondernemers in het binnenstadsbestuur waarbij we, aan de hand van een actieplan, richting geven aan verschillende ontwikkeltrajecten gericht op een gezonde en toekomstbestendige binnenstad.”

Toekomstige ontwikkelingen

“Ontwikkelingen staan niet stil. Als we naar de toekomst kijken, zien we dat online steeds belangrijker wordt. Daar kunnen we niet omheen. Maar mensen komen ook voor de beleving naar de binnenstad. Een dagje samen winkelen, mensen ontmoeten, genieten van een kopje koffie of lunch. Dat is iets wat veel mensen tijdens de lockdown missen. Het is belangrijk om trouwe bezoekers aan de binnenstad gastvrij te ontvangen en te belonen, het spaarprogramma ROOS24 geeft daar op een unieke wijze invulling aan. Een belangrijke ontwikkeling is ook de herontwikkeling van het oude V&D pand en Dr. Brabersstraat. Verder vind ik vergroening een belangrijk aandachtspunt, de Raadhuisstraat is daar, met de aanleg van de geveltuintjes, een mooi voorbeeld van.”

Haal het uit Roosendaal

“Voor alle ondernemers in de binnenstad is het nu een zware tijd. Als Collectief zijn we betrokken en proberen we zoveel mogelijk te ondersteunen. Zo starten we deze maand met een campagne om alle online webwinkels en breng- en afhaalservices prominent in beeld te brengen. Thema van de campagne is ‘Haal het uit Roosendaal’. Deze campagne ga je de komende tijd online en in het straatbeeld zeker tegenkomen.”