20 maart 2018

Aftrap ondernemersavonden

Binnenstadsvereniging Collectief Roosendaal organiseert dit jaar drie ondernemersavonden voor ondernemers uit de binnenstad.  Op dinsdag 20 maart 2018 was de aftrap met circa 30 ondernemers bij Anno 1810. Het binden, boeien en verleiden van klanten stond deze avond centraal. 

 De ondernemersavonden zijn bedoeld voor ondernemers, filiaalmanagers en medewerkers (retail en horeca). Doel is om hen te inspireren en kennis en ervaringen te delen. Op dinsdag 20 maart lag de organisatie van deze avond in handen van Koen Oosterwaal, mede bedenker van de Retail Academie in Bergen op Zoom. Sprekers Joris Völker en Gerard Worm van Primavendi gingen tijdens hun presentatie in op het thema ‘Verliefde klanten’. Aan de hand van vele voorbeelden en interactie met de aanwezige ondernemers werd het thema concreet gemaakt.

Vaste klanten zijn belangrijke ambassadeurs. Welke factoren bepalen of een klant zich gewaardeerd voelt en bewust kiest voor jouw winkel, café of restaurant? Onderscheidend vermogen is daarbij van essentieel belang. Daarbij gaat het niet enkel om het product, de prijs of de kwaliteit maar vooral om de mensen. Klanten willen gehoord worden, willen het gevoel hebben speciaal te zijn en bouwen een relatie op met de verkoper waardoor ze terugkomen.

Wij maken het verschil!

Hoe pakken ondernemers dit aan en bouwen ze aan de relatie met de klant. Hierover kwamen diverse ondernemers aan het woord. “Wij willen mensen helpen om tot een goede aankoop te komen en daar nemen we de tijd voor”, zo stelt Ellen Arts van Juwelier Ellen. “Onze klanten vinden vooral de sfeer en persoonlijke aandacht belangrijk. In het Wapen van Roosendaal voelen zij zich thuis”, aldus Henri Mathijssen. Bij de HEMA staan vaste klanten om half negen ’s ochtends te wachten voor de deur. “Het ontbijt dat de HEMA serveert is niet alleen lekker, maar voor veel klanten is het ook een moment van samenzijn en aandacht”, zo stelt Roeland van de Velde. “Wij, als medewerkers van het Kruidvat, maken voor onze klanten het verschil”, zo stelt Amanda van Bruggen. Volgens Mirjam van der Poel van Caffè Dono is het vooral de goede service en het vertrouwde adres waardoor klanten terug blijven komen en de winkel ook aanbevelen bij anderen.

Leg je klant in de watten

Het is belangrijk om als winkelier net dat stapje extra te zetten waardoor de klant zich koning voelt. En dat kan met simpele acties, zo krijg je op een regenachtige dag bij Van der Horst Hairstylers een paraplu mee zodat je kapsel ook op weg naar huis goed blijft zitten. Gossip Fashion Store trakteerde klanten op een winterse dag op warme chocolademelk met slagroom. En zo zijn er nog veel meer acties in de binnenstad die zorgen voor een warm onthaal.

Gezamenlijk optrekken

Ondernemers kunnen elkaar inspireren en van elkaar leren. Tijdens deze avond wisselden de deelnemers van plaats om zo ook in contact te komen met ondernemers die zij minder goed kennen. Dat leiden tot verrassende gesprekken. De aanwezigen waren enthousiast over de invulling aan de avond maar gaven ook aan op zoek te zijn naar concrete handvatten om samen de aantrekkingskracht van de binnenstad te vergroten. Hoe zorgen we dat er meer klanten naar de binnenstad komen en hoe kunnen we daar gezamenlijk in optrekken? In samenspraak met Collectief Roosendaal wordt gekeken op welke wijze invulling gegeven wordt aan deze vraag bij de vervolgbijeenkomsten.